Uppdraget
Gränshandeln med Norge gör att orten Charlottenberg växer och två-parallellig skola ska bli tre-parallellig. Uppdraget omfattar behovsutredningar, programskrivning och bygglovsprojektering. Skolan kompletteras med nya lokaler och befintlig skolbyggnad optimeras för den utvecklade verksamheten.
Read More
Process
Flera alternativa programlösningar och placering av nya byggnader utreddes innan slutgiltigt alternativ bestämdes. Genom att diskutera och ställa alternativ mot varandra har vi tillsammans med skolans referensgrupp kommit fram till en utvecklingsstrategi som ska fungerar för skolan på lång sikt.
Gestaltning
De nya tilläggen på skolområdet stärker skolans karaktär. Byggnadernas placering och program utvecklar utemiljön och därtill skapas nya sätt för rörelser på skolområdet. Med en sammanhållen volym och hållbara materialval tillsammans med en generell planlösning är ambitionen att skapa en skola som håller över tid.
Utmaningar, erfarenheter och lärdomar
Gunnarsbyskolans ska klara en ökning av ca 200 elever, vilket genererar i ett behov av lokaler för flera funktioner; kök och matsal, trä- och metallslöjd, teoretisk undervisning, elevhälsa, administration och allmänytor. Befintlig skolbyggnad har också logistiska problem i både inne- och utemiljön som löses vid ett omtag av hela skolan.